De Flextarische Keuken

 Als je, net als ik, van jongs af aan meekrijgt dat vlees het lekkerste onderdeel van een maaltijd is, lijkt geen vlees eten een hele opgaaf. Maar net als velen met mij, groeide de afgelopen jaren het besef dat het best wel wat minder kan. Beter voor de aarde, beter voor het dierenwelzijn en beter voor je gezondheid. Helaas zijn veel vegetarische recepten nogal tijdrovend en vragen ze veel bijzondere ingrediënten ter vervanging van de eiwitten en andere belangrijke voedingsstoffen uit vlees en vis, zoals ijzer en vitamine B12. Toen ik echter op het begrip flextariër stuitte, vielen alle drempels weg. Een flextariër wisselt het eten van vlees en vis namelijk regelmatig af met vegetarische maaltijden en dat bracht me op de volgende gedachte: als je toch nog vis of vlees eet, hoeft een vegatarische maaltijd aan geen enkele voorwaarde te voldoen. Behalve aan die ene: geen vlees of vis bevatten. Zo lang je deze maaltijden regelmatig afwisselt met maaltijden die wel een stukje vlees of vis bevatten, hoef je echt niet bang te zijn voor een tekort een voedingsstoffen. Sinds die tijd experimenteer ik regelmatig in de keuken met maaltijden zonder vlees en vis. Ik deel ze op: http://flextarisch.blogspot.nl/. Je kunt me daarop volgen.

Onderstaand recept is afkomstig van mijn blog.  

  

Fetaflapjes met homemade tsatsiki

Sommige mensen beginnen direct te steigeren bij het woord vegetarisch. De echte vleeseter die meent dat een maaltijd zonder vlees niet compleet is. Daarom kun je het woord soms beter niet in je mond nemen. Want zonder dat ze er erg in hebben, zijn er waarschijnlijk heel veel gerechten zonder vlees die ze best smakelijk vinden en misschien wel regelmatig eten. In sommige restaurants worden gerechten zonder vlees niet eens meer als vegetarisch op de kaart gezet.  Een goede ontwikkeling. Je stelt je menu dan niet samen vanuit de gedachte: wel of geen vlees of vis, maar kijkt wat je het lekkerst vindt.  

De fetaflapjes die in mijn gezin erg populair zijn, ken ik van 'De Griek' en staan bij de voorgerechten op de menukaart. Wij eten ze thuis als hoofdgerecht met homemade tsatsiki erbij en een salade. Zijn er grote hongerlappen bij, dan komen er ook nog frietjes of gebakken piepertjes op tafel. Voor de fetaflapjes gebruik ik feta van de Aldi omdat die zo goed smelt en niet overdreven duur is.

  

Nodig voor de fetaflapjes:

10 bladerdeeglapjes uit de diepvries

2 pakjes feta

1 ei

Bakpapier

 

Nodig voor de tsatsiki

Beker Griekse yoghurt

½ komkommer

Zout

Fijngesneden verse of gedroogde dille

Paar muntblaadjes 

Scheutje olijfolie

 

Bereiding

Verwijder de bakplaten en het rooster uit de oven, bedek een bakplaat met bakpapier, verwarm de oven voor op 220 graden Celsius. Leg de bladerdeeglapjes op de plastic onderkant op het aanrecht. Snijd de feta in plakken, houd er twee achter voor de salade, en verdeel de rest over de bladerdeeglapjes. Vouw de bladerdeeglapjes met het plastic er nog aan dubbel en druk de buitenranden stevig tegen elkaar. Verwijder het plastic en leg ze op de bakplaat.

Klop het ei los en bestrijk daarmee de fetaflapjes.

Schuif de bakplaat in de oven en bak de fetalapjes in 15 tot 20 minuten goudbruin.

Rasp de komkommer grof in een vergiet en strooi er wat zout overheen, laat een halfuurtje uitlekken. Knijp het vocht uit de komkommer en vermeng met de Griekse yoghurt, een scheutje olijfolie en wat dille. Garneer de tsatsiki met wat muntblaadjes. 

Maak er een lekkere salade bij, bijvoorbeeld van tomaten, rode paprika, uiringen, komkommer, olijven en wat verse kruiden, zoals oregano en munt. Besprenkel met olijfolie en citroensap. Strooi er eventueel wat peper en zout over en tenslotte de stukjes achtergehouden feta.